Etusivu > Medialle > Artikkelit > Tärkeintä etätyössä on luottamus, joka kantaa maapallon ympäri

Tärkeintä etätyössä on luottamus, joka kantaa maapallon ympäri


Kansainvälisten konfliktien ehkäisyyn ja ratkaisuun erikoistuneessa kansalaisjärjestö Crisis Management Initiativessa (CMI) etätyö on luonnollinen osa toimintaa. Toimistopäällikkö Hanna Puuran mukaan sitä ei edes ajatella ”etätyönä”. CMI:n keskustoimisto sijaitsee Helsingissä, mutta järjestön toiminta on globaalia. Tämä tuo työhön omat haasteensa: tiimiesimiehet työskentelevät usein eri kaupungissa tai jopa eri maassa kuin muut tiimiläiset.

 Maruan El-Krekshi vetää Pohjois-Afrikka & Sahel -tiimiä, jonka jäsenet ovat Libyassa, Marokossa, Yemenissä, Genevessä, Madridissa, Mauritaniassa, Dakarissa ja Jordaniassa. ”Kentällä tehtävä työ on de facto -etätyötä”, El-Krekshi kertoo. Tiimiesimiehet taas ovat useimmiten etäyhteyden päässä Helsingissä. ”Kaikki pyörii luottamuksen ympärillä. On luotettava siihen, että työntekijät tekevät kentälläkin töitä eivätkä vain oleskele”, El-Krekshi tiivistää.

El-Krekshi työskentelee Helsingissä kolmesta neljään viikkoa ja matkustaa sitten muutaman viikon ajan. ”Työn luonne meillä on sellainen, että ei ole väliä, missä sitä tekee. Tärkeintä on olla puhelimen ja sähköpostin ääressä. Ilman puhelinta ja nettiä Helsingin ja kentän suhde ei toimisi”, El-Krekshi toteaa.

Luottamuksen lisäksi tärkeitä ovatkin toimivat kommunikaatioyhteydet ja -välineet. El-Krekshi tapaa tiimiään kasvokkain muutaman kuukauden välein. Koska tapaamisia on harvoin, muu yhteydenpito ja läsnäolo on tärkeää. Kerran viikossa El-Krekshi pitää puhelinpalaverin kenttäväen kanssa Microsoft Lyncin avulla.

Lyncin käyttö on El-Krekshin mukaan ehdottoman tärkeää. Lyncin avulla voi ottaa puhelin- ja videoyhteyden ja pitää tiimipalavereita, joihin pääsee osallistumaan samanaikaisesti eri puolilta maailmaa. Lync helpottaa myös esimiestyötä. ”Esimiessuhteen hoitaminen pelkän puhelimen ja sähköpostin avulla hoituu helpommin, jos tuntee ihmisen hyvin. Jos työntekijä on uusi, kasvokkain olemista vaaditaan enemmän”, El-Krekshi sanoo.

 Skype taas on tärkeä työväline kehittyvissä maissa. ”Jopa paikoissa, joissa ei ole juoksevaa vettä, monilla on kännykkä ja Skype-yhteys”, Puura kertoo. ”Tämä tuo maailman lähelle.” Kommunikaatiota haittaavat kuitenkin kehittyvien maiden heikot tietoliikenneyhteydet.

Myös kieliongelmat voivat tuoda mutkia matkaan. CMI:ssä työskentelee noin 70 asiantuntijaa yli kahdestakymmenestä eri kansallisuudesta. Kun puhelimessa puhutaan vieraalla kielellä, asiat eivät aina selviä riittävän hyvin. Silloin on tavattava kasvokkain.

Puura ja El-Krekshi korostavatkin, että tieto- ja viestintäteknologian käytöllä ei voi korvata ihmisten välistä suoraa vuorovaikutusta. ”Ei ihmistä voi tuntea kunnolla tapaamatta kasvokkain”, Puura muistuttaa. CMI:n haasteena ei olekaan se, miten ihmiset voisivat tehdä enemmän etätyötä, vaan se, miten eri puolilla maailmaa työskentelevät ihmiset näkisivät toisiaan useammin.

Toisena haasteena CMI:n kaltaisessa asiantuntijaorganisaatiossa on Puuran mukaan työajan hallinta. Ihmiset ovat hyvin motivoituneita ja saattavat uppoutua työhönsä pitkäksikin aikaa. CMI:ssä suunnitellaankin parhaillaan yhtenäisen ohjeistuksen laatimista etätyölle. Tavoitteena ei ole rajoittaa etätyön tekemistä, vaan edistää työntekijöiden hyvinvointia ja tukea työajan hallintaa.

Sekä Puura että El-Krekshi kokevat, että etätyön mahdollisuus on ehdottomasti positiivinen asia: etätyö motivoi, lisää työssä jaksamista ja helpottaa työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista. El-Krekshin sanoin etätyö on suuri luottamuksen osoitus: ”Tärkeintä on, että esimiehesi luottaa siihen, että hoidat työsi riippumatta siitä missä olet.”