Etusivu > Blogi > Tyytyväinen työntekijä on tuottavampi

Tyytyväinen työntekijä on tuottavampi

Myyntijohtaja Otto Kuivalainen on kotoisin Joensuusta. Hän muutti 12 vuotta sitten Espooseen ja tuli Tiedolle töihin. Elämä pääkaupunkiseudulla on ollut antoisaa, mutta perheen, vaimon ja 3 lapsen, kanssa kovinkin kiireistä, ja ruuhka-aikoina töihin ja harrastuksiin on ollut turhan pitkä matka.

”Elämä on ollut aikamoista järjestelyä”, hän toteaa.

Otto pitää monipuolisesta työstään Tiedolla, jossa hän on edennyt vuosien mittaan johtotehtäviin, mutta on kokenut arjen pyörittämisen aika ajoin raskaaksi. Niinpä Kuivalaisen perhe on haaveillut jo jonkin aikaa paluumuutosta kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Uudet työvälineet, virtuaalikokoukset ja globaalit tiimit mahdollistavat työnteon mistä ja lähes milloin vain. Kun työnantaja suhtautui etätyön tekemiseen positiivisesti, aloittivat Kuivalaiset kodin hankkimisen Joensuusta.

Muutto Pohjois-Karjalaan toteutui kesäkuun alussa.

”Sanotaan, että muutin maalle, mikä ei itse asiassa pidä paikkansa. Joensuussa asumme alueella, jossa kaikki palvelut ovat lähellä. Poljen viidessä minuutissa etätyöpisteelleni töihin, lasten harrastuspaikat ovat 10 minuutin säteellä ja isovanhempien luokse pääsee nyt puolen vuorokauden matkustamisen sijaan 10 minuutissa.”

Otto uskoo, että tyytyväisempi ja vähemmän stressaantunut työntekijä on työnantajalle tuottoisampi. Astetta huolettomampi vapaa-aika poikii innovatiivisuutta ja luovuutta myös myyntijohtajan tehtäviin. Työnkuva tai vastuut eivät muutu, koska työ nykyiselläänkin on pääasiallisesti globaalin tiimin ja asiakkaiden parissa toimimista, virtuaalisesti.

Missä Joensuussa asuva myyntijohtaja sitten tapaa asiakkaitaan?

”Kyllähän Joensuustakin pois pääsee! Sinne on hyvät juna- ja lentoyhteydet. Pitää kuitenkin muistaa, että työtavat ovat muuttuneet. On tärkeää, että asiakkaan tapaa ensimmäiset kerrat kasvotusten, mutta pidemmän asiakassuhteen hoitaminen tapahtuu usein tapaamisten lisäksi virtuaalipalavereiden ja puheluiden muodossa. Usein myös asiakkaat haluavat tavata virtuaalisesti kasvotusten tapahtuvia palavereita mieluummin, sillä ne vievät vähemmän aikaa ja ovat tehokkaampia.”

Sanotaan, että etätyö vaatii luottamusta. Otto uskoo että hänen työtään mitataan tulosten ei läsnäolon perusteella.

”Totta kai luottamusta täytyy löytyä, mutta niinhän sitä täytyy löytyä työnteossa aina. Työssä on tärkeintä saavuttaa asetetut tavoitteet, ei se, että näyttäydyt työpaikalla 8-16 välisenä aikana. Minun täytyy ymmärtää asiakkaan haasteet ja osata tarjota niihin proaktiivisesti palveluja. Ei työni tavoitteita saavuteta siis muutoinkaan pyörimällä työhuoneessa.”

Ensimmäinen kuukausi Joensuussa on takanapäin. Otto odottaa syksyä innolla. Metsästysharrastus on ollut harvinaista viime vuosina välimatkan pituuden vuoksi. Nyt metsästysmaille on puolen tunnin matka. Metsästä haetaan perheen kanssa myös marjat ja sienet talven pimeisiin iltoihin.

”Tattikeittoa, teeripaistia ja mustikkapiirakkaa olisi tarkoitus syödä jatkossa useammin.”