Etusivu > Etätyövinkit > Viestintävälineiden käyttöön

10 vinkkiä viestintävälineiden tehokkaaseen käyttöön

  1. Mieti, mikä viestintäväline sopii parhaiten tilanteeseen:
    • Puhelin suoraan vuorovaikutukseen.
    • Pikaviestit pikaisiin kysymyksiin tai lyhyeen ajatustenvaihtoon.
    • Sähköposti silloin, kun et tarvitse välitöntä vastausta, kun haluat selostaa asiasi rauhassa tai kun tarvitset dokumentin käydystä keskustelusta

  2. Älä käytä sähköpostia, jos odotettavissa on keskustelua tai ristiriitoja. Tartu mieluummin puhelimeen, ja ota yhteyttä henkilökohtaisesti.

  3. Säästä omaa ja muiden aikaa tarkistamalla ennen yhteydenottoa tavoittelemasi henkilön pikaviestimen läsnäolotieto.

  4. Kunnioita työtovereidesi pikaviestimen tilailmoituksia, äläkä häiritse turhaan kokouksissa olevia työtovereitasi.

  5. Älä epäröi käyttää Ei saa häiritä -tilaa, jos haluat työskennellä keskittyneesti.

  6. Luo henkilöryhmiä projekteista tai aiheista, joiden parissa työskentelet eniten. Tällöin oikeiden henkilöiden tavoittaminen on helppoa ja nopeaa.

  7. Älä kirjoita pikaviestiin liikaa rivejä, vaan lähetä useita lyhyitä ja peräkkäisiä viestejä.

  8. Selvitä, lukevatko työtoverisi mielummin blogia kuin viikoittaisia sähköpostin uutiskirjeitä.

  9. Oletko jo kokeillut yhteisöllistä kirjoittamista eli Wikiä? Luovan tiimin kannattaa ehkä kirjata ideat saman tien ylös.

  10. Poista sähköpostin ja pikaviestien hälytystoiminnot käytöstä erityisesti silloin, kun olet kokouksessa tai pidät esitystä.